Ev Yapımı Kolay Kimçi Tarifi; 3 günde hazır, probiyotik deposu turşu

kimchi9

Bahar kapıda, yazdan hazırlanan turşular yavaş yavaş tükeniyor.

Bizim evde turşu çok tüketiliyor. Hele yavrucuk, çerez niyetine turşu yiyor. Onun turşuları özel, neredeyse tuzsuz ve kendi probiyotiklerimle mayalanmış, sadece sebze, tamamen katkısız.

Bu kış tek başına iki küçük bir büyük kavanoz turşuyu yedi. son havuç salatalık- karışık turşusunun dibi göründü. O yüzden hemen iki kavanoz çabuk turşu kurdum bu hafta sonu.

Bir kavanoz sauerkraut bir kavanoz kimçi.

İkisi de en pratik yöntemle ve 3 günde yemeye hazır olacaklar. Kolaycacık hazırlanıyor, çabucak yeniliyor daha ne olsun?

Kimçi (kimchi, gimçi, gimchi veya kimchee) bizim dilimize en uygun şekilde turşu diye çeviriliyor ama aslında bambaşka bir sofra kültürü. (ve bu arada “çiiiizz” gibi bir gülümseme kelimesi “fotoğrafı çekiyorum hadi “kimçiiii”)

Kore mutfağının ana tatlarından biri bu fermente cocuk. Ben bir arkadaşımın uzakdoğulu yengesi sayesinde tanımıştım kimchi’yi. Çok sağlam antibiyotik, probiyotik özelliği var.

Tam usulünce yaparsan yapılışı oldukça zahmetli. Özel kimçi yapım kapları ve hatta o kapların içine oturduğu kocaman özel kimçi saklama dolapları var, buzdolabı gibi.

Çok fazla türü var kimchi’nin. Dolayısıyla aslında genel bir ad bu, bizdeki turşu gibi. Tek bir usul tek bir tarif ya da malzeme listesi yok. Korede kimchi zamanı geldimi tıpkı bizdeki bayram öncesi toplaşıp sarma sarılan komsu partileri veya gün öncesi mantı açma partileri gibi kimçi partisi yapıyorlar. Adı gimjang, bir kaç aile birleşiyor ve kova kova malzemeyle bir sezonluk kimchi hazırlıyorlar.

Aslında turşu olarak çevrilse de dilimize, yapılışı ve yenilme şekli anlatılınca ben”bu bildigin yaşayan salata dostum” diye gecirdim icimden.

Neyse ki bana anlatan ve tattıran vejetaryendi de deniz ürünleri veya başka hayvani ürünler katılan kısımları atlamış yaparken. Yoksa içine karides bile koyduklarından bahsetti, şaşakaldım. Çok kokarmış, her şeye sinermiş kokusu öyle bol soğanlı karidesli midyeli falan yapınca.

En ağır kokanı en iyisidir dedi yenge, bişi diyemedim tabi.

Korelilerin sidikli kontesi bu kimçi 🙂 ne kadaarr kokarsak o kadar iyi 🙂 

Çok besleyici olduğu, hatta korelilerin pürüzsüz ciltlerini ve sağlıklı bedenlerini kimçiye borçlu olduğu söyleniyor.
Aşağıda tarifini vereceğim kolay kimçi’nin malzemeler kısmını ben bastan revize ettim ama yöntem koreli yengeye ait ve en kolay böyle doğrayıp yapabilirsin dedi. O zamandan bu yana arasıra yapıyorum ve gerçekten tadını sevdiğim çok hafif hoş bir kaşık turşusu oluyor.

Eğer değişik tatları denemeyi seviyorsanız hoşunuza gideceğini umuyorum. Benim balkusum bayılıyor. Bense en çok, o yerken onu izlemeyi seviyorum.

Çok konuştum 🙂 tarife gelecek olursak

************

kimchi3

Türk Usulü Pratik Kimchi

Malzemeler:

*Bulabilirseniz Beçu (çin marulu) bulamazsanız bir baş lahana

*2-3 havuç

*1 çin armutu (kabuğu kahverengi üzeri benekli olanlardan) yoksa başka bir armut veya elma

*1 turp (daha önce turp turşusu denediyseniz tadı hakkında fikriniz vardır. Ama denemediyseniz ilk etapta karışık turşularınıza eklemeyin. Mesela ben ve kızım turp ve brokoli turşusunu çok seviyoruz ve her yıl kavanoz kavanoz yiyoruz ama eşim tadını da kokusunu da hiç sevmiyor)

*1 parça taze zencefil (findık ceviz arası bir boy seçebilirsiniz)

* 2-3 dal yeşil soğan (turşuda yeşillik sevmiyorsanız veya ilk kez kimchi tadacaksanız koymayın biraz ilginç bir tat oluyor)

*1-2 dal dereotu

*Bir kaç yaprak taze biberiye

*4-5 diş sarımsak (sarımsak aroması hoşunuza gitmiyorsa 2 dişe düşürebilirsiniz)

*1 tatlı kaşığı pul biber (acı sevmiyorsanız toz biber kullanabilirsiniz, aslında sosu kırmızı oluyor kimçinin. sade olsun derseniz hic biber koymayin, kızım da yediği için ben koymuyorum)

*1-2 yemek kaşığı kaya tuzu (tuzu az kullanıyorsanız 1 yemek kaşığı yetiyor ama yemeklerinizi tuzlu yapıyorsanız 2 kaşık koyabilirsiniz) (himalaya, deniz vs de olur, ama iyotsuz olsun)

*ve tercihinize bağlı olarak 3-4 kaşık süreç hızlandırıcı probiyotik maya, opsiyonel. guvendiginiz mayaniz yoksa birakin kendi usulca mayalansin.  (Peynir yapıyorsanız peynir altı suyu, su kefiriniz varsa su kefiri, yoğurdunuzu kendiniz mayalıyorsanız yoğurdun sarı suyu, kendi sirkenizi kurduysanız katkısız ev sirkeniz varsa ev sirkesi *paket sirke kullanmayın ve kombuchanız varsa kombucha kullanabilirsiniz #nedir merak ederseniz tıklayarak şu yazıma göz atabilirsinizKombu Çayı Nedir Neden Bu Kadar Faydalı?#, )

*********************

Yapılışı

*Beçu’yu yoksa lahanayı ince ince kıyıyoruz. Ben lahanayla yaptım. Eğer zamanım darsa yaparken bazen robottan da geçiriyorum ama zaman çok kısıtlı olmadığı sürece robotu tercih etmiyorum. Dönen bıçak ısısının ve şiddetli parçalanmanın vitamin ve besin değerine negatif etkisi olabileceğini savunan görüş akla yatkın geliyor bana.

kimchi1

Lahanayı kıyarken bir yandan dogrananlari derin bir kaba alıp tuzluyorum. En son bitince de tuzlanır ama o zaman biraz daha uzun süre suyunu salmasını, diriliğini yitirmesini beklemek gerekiyor.

kimchi2.jpg

Lahananın işi bitince son bi karıştırıp dinlenmesi için kıyıya bırakıyorum. Suyu yavaş yavaş çıkıyor. Eğer çok tuz kullanırsanız bu aşamada lahanaları yıkamak gerekebiliyor ama bu tarifte zaten bol malzeme az tuz olduğundan yıkamaya gerek kalmıyor.kimchi4.jpg

*Lahana dinlenirken havuçları, sarımsakları, armutu, turp ve zencefili temizleyip soyup rendeliyorum yeşillikleri kıyıyorum. Her hazır olanı lahanaya ekleyip karıştırıyorum. kimchi5

 

*En son yüzüne kadar suyu çıkmış oluyor en susuz sebzelerin bile.

kimchi6

Suyu salınca taneleri elimle hafif süzüp kavanoza alıyorum. (biberi ekleyecekseniz tam bu noktada, taneleri suyun içinden alıp kavanoza koymadan önce ayrı bir kapta sebzelere bir güzel ovalayarak yedirin) Sonra Hafifçe sıkıştırıp doldurup en son mayamı ekliyorum. Eğer tanelerle yeterince su gelmemişse (ki geliyor) tencerede kalan kendi suyundan ekleyip kapatıyorum. Başka su tuz ve hiç bir şeye gerek yok. En üst kısmı da dereotları biberiye ve lahananın parçalamadığım yapraklarıyla, doğranmış sebzeler yüzeye çıkmasın diye sıkıştırıyorum.kimchi8

* Kavanozun kapağını çok sıkı kapatmıyorum çünkü gaz çıkışı fazla olan bir fermantasyon süreci. Ve fermantasyon hızlandıkça köpüklerle birlikte suyundan sızma da olabiliyor. O yüzden altına bir şeyler koymayı ihmal etmiyorum.

* Direk güneş ışığı almayan loş serin bir yerde 3 günle bir hafta arasında yenilebilecek kadar olgunlaşıyor. Doğranan sebze parçalarının boyutları, ortam sıcaklığı, maya vs her şey etken olduğundan süre değişebiliyor. Olgunlaşınca buzdolabında epey saklanabiliyormuş ama bizim evde zaten çabucak tükeniyor.

*********************

Kimchi aslında önce biberli sos hazırlanıp sonra doğranmış sebzelerle harmanlanıp, o harçla dolma gibi doldurulan lahanalarla yapılıp saklanıyor. Kova kova soğan sarımsak ve turplarla , deniz ürünleriyle falan oldukça zahmetli hazırlanıyor. (hatta salatalık, kabak gibi sebzeleri de doldurup kimchi yapıyorlar) Ama bir kaç ana noktası ve benim bu turşuya yakıştırdığım iki onemli özelliği var.. malzemenin kendi susuyla hazırlanan sosu, ve içindeki fermente zencefil. Özellikle tam bu mevsim geçişlerinde bağışıklığa buyuk destek sağladığını düşünüyorum.kimchi9

Yazının başında bahsettiğim gibi pek çok kimçi yapılışı var. Aslolan probiyotik ve lezzetli bir turşuyu evde yaparak sofraya koymaksa en kolayımıza giden tarif iş görür değil mi? 🙂

Aslında bu kolay kimçi bizim dilde bi nevi “zencefilli havuçlu armutlu kolay ve hızlı lahana turşusu” 🙂 Aynı yöntemle malzemeleri değiştirerek pek çok kolay ve hızlı turşu hazırlanabiliyor.

Bir kaç kez yaptıktan sonra bu yöntemi ve bu turşuyu neden sevdiğimi anlayacaksınız ❤

hatta fırsat bulursam yine hemen hemen bu şekilde yapılan pratik sauerkraut tarifini de ekleyeceğim bloğa. Ben yapmayı da yemeyi de yaparken malzemelerini tırtıklamayı da çok seviyorum 🙂
Uzun zamandirvaklimdaydi yazmak bu sefer tam rasgeldi. Güzel lahanalar ortadan kaybolmadan belki denemek istersiniz diye tarifi eklemek istedim. Umarım seversiniz.

Şimdiden Afiyet olsun.

