Hamursuz Ekmek Tarifi

Haftasonu kahvaltıya kendi ekmeğinizin mis kokusuyla oturmak ister misiniz? Size hoş bir anıya sarıp mis ekmek kokusu armağan etmek istiyorum da ♡
image

Aşağıda anlatacağım ekmek yaptığım en kolay ve en hızlı hazırlanan ekmeklerden biri üstelik en güzel kokanlardan. Mayalama, ekstra yoğurma vs işlem gerektirmediği için de sabah kalkıp hemen kahvaltıya yetiştirebilirsiniz. Çalışırken çok yapardım. Şimdi de kızım çok sevdiği için ekmeği azalınca kurtarıcı olarak yapıyorum fırının önünde bekliyor kokusunu alınca 🙂

Bu ekmek çook eski ekmeklerden. Tarihi yoğurtla eş. Anadoluda çoğu yerde bilinir. Ama afyon ve kütahya için ayrı özeldir. Eskişehir, uşak ve denizlinin de bazı köylerinde hala yapılır.

İzin verirseniz önce bu ekmekle ilgili çocukluk anımı paylsşacağım, zamanınız yoksa aşağıya direk geçip tarife erişebilirsiniz.

Babamın ailesi köyden uzun zaman önce çıkmış Kırım göçmenleri. Eskisehirliyim. Sehir merkezinde dogdum, büyüdüm, köyüm yok desem yalan değil. Yalnız yazlarımızın bir kısmını geçirdiğimiz annemin babasının köyü vardı. Hic köyün olmamasından iyidir. Hoş sonradan orada yaşayanlarda göçtü şehre, o ev de kimsesiz kaldı, ruhu bi başına eskidi, burdu içimi ya başka yazıların konusu.

O köyde ekmeklerini mahalledeki taş fırında kendi yapardı insanlar. Hamurlar hazırlanır, kocaman tekne denilen tahta kaplarla fırına taşınır ekmekler orada yapılıp pişerdi. Sultan yengeyle fırına gitmeyi severdim. En güzel mercimekli bükmeleri bana seçer sıcak sıcak yedirirdi, ne kuvvetli kadın diye içimden gecirdigim olmustur küreğe ekmek koyuşunda, fırına her ‘fışkı’ atışında. Kocaman işlerdi bunlar şehirde. severim hala bu güzel kadını ♡ Bir ‘uğra’ kabı olurdu elime verdiği bir de yoğurt. Onlar fırına önceden gidip sıra tutan kaplardı 🙂 Yoğurt kabı hamursuz için.

Hamursuz değil ki bu ekmek o da hamurlu, niye adı böyle? Yemisler hep ama sormamıs kimse neden adı boyle? Oykusunu bilen yok. çocuk akıl ya güzelim mis kokulu ekmeğe yanlış isim koymuşlar diye gıcık olurdum 🙂 Üzerine toplamda günlerce düşünmüşümdür. Hamursz değil ki hamurlu, neden adı hamursuz bunun?

Sonra bir gün Sultan yengeyi maya ayırırken gördüm. Hamurdan mayalıyorlarmış ekmeği. İşte o an kendimce çözdum hamursuzun şifresini 🙂 6-7yaşında çocuğum.. Meğerse orada ‘hamur’ maya demek. Mayasız ekmek yani ‘hamursuz’ hmm tamam şimdi oldu 🙂 Sonra birden kokusuna bayıldığım o ekmekten yemeye başladım. Kimse ne oldu diye sormadı, ben de kimseye bu eşsiz keşfimden bahsetmedim ama zaferi kazanmış komutan hissim hala gelir her hamursuz kokladığımda. Eğer adının gerçek hikayesi başkaysa bile biz de böyle ne yapalım 🙂

Gelelim tarifimize
Malzemeler
Yarım kilo un
1 buyuk cay bardagı ev yogurdu
1yumurta
1 tepeleme dolu cay kasıgı karbonat
Birazcık zeytinyagı (istemezseniz hiç katmayabilirsiniz)
Tuz
Alırsa su

Sıvı malzemelerinizi karıştırın. Karbonat ve unun yarısını ekleyip karın.

Sonra yavaş yavaş hamurun kıvamına göre unu eklemeye devam edin.

Eger yogurdunuz koyuysa suya ihtiyac olacaktır degilse gerekmeyebilir yavas yavas eklemeyi unutmayın.

Koyuca bir kıvamı olacak hamurunuzun. Dökme usulü değil de elde şekil verilebilecek süngerimsi bir kıvam. Ama çok katı olmasın ona dikkat edin. (bir kaç kez yaptıktan sonra istediğiniz kıvamda karar kılabilir hale gelip hamura alışacaksınız ilk denemeler bazen sert veya fazla hamur olabilir, pes etmeyin lütfen.)

Ekmeklerinizi istediginiz boy ve sekilde yapın, cok kalın dokmeyin. unladıgınız tepsiye dizin. Uzerine yogurt surun. Catalla cizin. (Cizmezseniz catlar, ben oyle de seviyorum secim sizin) 15-20 dakika kadar tepside dinlendirin. Zaman yoksa hemen de fırına verebilirsiniz. 175-200 derecede 45 dakikada kızaracaktır. Fırından fırına, ekmegin sekline boyuna gore bu sure degisiyor kontrollu olun

Dikkat edin kabugu cok kurumasın.

Kabugundan tok bir ses duyunca cıkarıp sarın sogusun.

İsterseniz uzerine susam, hashas, corakotu vs icine de ceviz, kekik vb damak tadınıza gore ekleyebilirsiniz. İlk denemenizden sonra tada tada karar verirsiniz.

Afiyet sifa olsun.

