Kızıma Şekersiz Sağlıklı Şekerleme: Yenidünya Pestili

Dalından yemeye, taze ve mevsiminde tüketmeye ne kadar önem verdiğimizi her fırsatta vurguluyorum. Yıllardır evde çok şükür hiç kimse hasta olmuyor ve beslenme bunda dört büyük pay sahibinden biri, bunu hep anlatıyorum. Şimdi en çok merak edilenlerden biri yavrucuğun nasıl beslendiği. Biz ne yersek onu yiyor sofraya oturmaya başladığından beri. Rafine/işlenmiş şekerle hiç tanışmadı, hiç paketli gıda tüketmedi. Bunu ilk duyduğunda insanlar suratımıza çocuğa işkence ediyoruz gibi bakıyor ‘şeker yemeyen çocuk olur mu saçmalık’ oysa ‘şeker’ yiyor, hem de dalından 🙂 Sağlıklı abur cuburlar icat etmek bizim işimiz!

image

Dostum yenidünya bizi meyveye boğdu ♡ Zekai abi ve Soner sağolsun topladılar bol bol tüketiyoruz. Ne kadar faydalı olduğunu, nelere iyi geldiğini belki detaylıca szarım başka bir yazıda. Çiçeği, yaprağı, meyvesi, çekirdeği külli şifa.

Yalnız yenidünya bekletilebilen bir meyve değil. Olgunlaşmışsa, daldan toplanır toplanmaz başlıyor buruşma kararma çünkü su oranı oldukça yüksek. Vitamin mineral açısından oldukça zengin olan ve kadim tıpta ilaç niyetine kullanılan bı meyveyi olduğu gibi muhafaza etmenin çok fazla yolu yok. Ekmeğe hamura yakışıyor, kebabı yapılıyor ama uzun süreli koruma, ileriye taşıma için başka yollar lazım 🙂

Ben de koca bir bidon sirkesini kurdum. Biraz kurutma denedim. Biraz da pestil yaptım. Kurutma çiğnemeyi seven için güzel oldu. Ancak kabuk biraz kalın olunca yoğun bir çiğneme süreci gerektiriyor.

Sirke beklemede bakalım nasıl olacak. Uygun boş kavanozum hiö kalmamış, olsa biraz da reçel yapacaktım, temin etme fırsatı bulursak yakın zamanda o da aklımda. Kwass ve minikce turşu düşünüyorum bir de bakalım. Daha önce de Yaprağının çiçeğinin çayını hazırlayıp atmıştım şifa rafına, onları içiyoruz. Bi ağaç bile olsa sırtını yasladığın bi dostun olacak şu dünyada, teşekkürler canım yenidünya ♡

Gelelim pestilimize. Ben gerçekten bu kadar beğenilir olacağını düşünmüyordum. Tadına, dokusuna hayran kaldım. Daha önce çeşitli meyvelerle yapmıştım pestil ama Yenidünya ile ilk deneyişim ve yavrucadı tarafından test edildi onaylandı, başarılı 🙂

Gerekenler yenidünya, harnup özü

Ben nasıl yaptığımı anlatacağım, siz kendinize en uygun hale getirirsiniz uygulamayı.

Yapılışı: yenidünyaları yıkayıp temizleyin. Çekirdeklerini çıkarın. Ben doku sevdiğim, ve yavrucuk kabuğun içeriğinden de faydalansın istediğim için kabuğunu soymadım ama isterseniz soyun. Soyduğunuz yeni dünyaları blendır yardımıyla (hazneli blendırlar en uygunu yoksa rondo veya el blendırı da iş görebilir ben rondo kullandım) mümkün olan en ince şekilde kıyın. Kıyma işlemi bitince içerisine 1tatlı kaşığı harnup özü ekledim demir oranını yükseltmek için ama opsiyonel eklemeyebilirsiniz.

Eğer dehidratörünüz/kurutucunuz varsa onunla yapabilirsiniz.

Fırında yapmak için:

Karıştırma işlemi bitince çok ince bir şekilde yağlı kağıt üzerine serin. püf noktası yavaş yavaş döküp ince bir tabaka olunca durmak. Kalın sermeyin kurumayacaktır. Fotoğrafta gördüğünüz kalınlık yeterli. İncecik, sadece kağıdı kaplayacak neredeyse şeffaf bir tabaka. Tepsinizin boyu yenidünya miktarını etkileyecektir o sebeple yazmadım yeterini siz ayarlayın. Ben orta boy bir fırın tepsisi için ayıklanmış 350-400gr / 1orta boy salata kasesi kadar yenidünya kullandım.

Tepsiye serince fırına yerleştirin. Fırınınızı 60-70 derece civarında(en düşük ısı neyseayarlayabileceğiniz, çünkü yüksek ısıya maruz bırakmak istemiyoruz ki faydalıları öldürmeyelim) kapağı aralık şekilde çalıştırın. Yaklaşık 3 saatte kıvamını alıyor, kontrollü olun az ya da fazla da sürebilir fırına göre değişecektir. Parmağınızla dokunduğunuzda artık ıslak his vermiyor, bulaşmıyorsa, parmağınıza bütünce yapışıyorsa olmuştur.

Pestilinizi fırında soğumaya bırakın. Soğuyunca isterseniz şeritler halinde kesip kapıdıyla rulo yapıp saklayın isterseniz tabakaları çıkarıp öyle saklayın. Tercih sizin.

Çocuklarla çok zevkli gerçekleştirilecek bir etkinlik. Üstelik kağıdından sıyırıp yemeye de bayılacaklardır. Yavru cadı çok sevdi. Hatta kestiğim bir şeridi eline verdim hem çıkarttı hem yedi, al sana etkinlik al sana yaşayarak öğrenme.. yaşasın okulsuz 😉

Aburuk cuburuk listemize mis gibi bir tane daha eklenmiş oldu. Aynı yöntemle çilek pestili de yapabilirsiniz onun da tam mevsimi. Onda harnup yerine bal kullanmak renk ve tat için daha uygun olacaktır hatta çilekleriniz tatlıysa hiç gerek yok bile.

Umarım hoşunuza gider. Eğer ağacınız varsa ve amaan napim toplayıp yinmiyo ki diyorsanız pestili bir deneyin derim. Fırsat bulursam diğer tariflerimi de veririm.

Yalnız ağacınız yoksa işin acı bir tarafı var, ilaçsızı neredeyse yok piyasada. Hem de öyle meyve yokken falan değil, bildiğin hemen toplama zamanından az önce ve bazen toplandıktan sonra bile ilaçlıyorlarmış zavallıları. Tabi bir de zavallı satın alan biz bu durumda.. Hatta ilaçlar öyle her yerde bulunur halde ki bahçesinde bi ağacı olan bile alıp bilinçsizce uyguluyor. Ağaç babanızın bile olsa sorun “ilaçlama yaptın mı, hangi ilacı ne zaman kullandın”
.
Yine dönüp dolaşıp aynı noktaya geliyoruz… Eğer mümkünse dalından yemek, veya güvenilir kişilerden, mevsiminde temin etmek mühim. Talepler önemli, zehirsiz istiyoruz dersek birileri bir yerde illa ki üretecektir. zehirli 10 tanedense zehirsiz 1tane alıp yesek kafi.
.

Doğaana kucağında olanı aç bırakmamaya, şifalandırmaya ne çok çabalıyor. Bu gayrete her daim cevap verip şifalanabilenlerden olabilmek arzusu,..

Kucak dolusu sevgi, ışığın gücü sevginin sıcağıyla..

