Balkon Bahceciligi: Bahar Fideleri Hazirlama Zamani Geldi

Baharin nesesi hissedilmeye basladi bile. Toprak uyaniyor. Tohumlari toprakla kucaklastirma zamani geliyor diye fisildiyor daglardan inen cam kokulu tatli ruzgarlar.

Miss gibi nergisleri kokladik. Ben geliyoruuumm diyor en tatli mevsim.
image

Burada kertenkele dostlar bile burunlarini gunese donmeye basladilar kovuklarindan cikip.
image

Kacirmamamiz gereken bahar yagmurlari var bir onceki Bahar Hazirliklari yazisinda bahsetmistim. O sebeple hizla hazirlanmaya calisiyoruz bahara.

Terasimizin duzeni oturmustu, her isin zamani duzeni belliydi rahattik. Simdi ilk yil toprakla mevsimle havayla suyla tanisma evresi gecirecegiz bir nevi sil bastan basliyor doga staji, heyecanliyiz.

Minik bir balkon terasimiz ve kucucuk (35 metrekare kadar) bir toprak parcamiz oldu burada. (Bize ait degil ama bu yil topragiyla biz oynayacagiz) Toprak parcacigimiz evimize 2,5 km uzakta ama olsun 🙂 severek yuruyoruz yavru cadiyla, toprak topraktir. Karnimizda kelebekler ucusturmaya yetiyor.

Dolayisiyla bu yil iki kati fide iki kati efor iki kati sabir iki kati heyecan. Henuz son donlar gecmedigi icin topraga tohum birakmak uygun degil. Cunku uyanip bas veren tohumlarin hepsi donda etkilenebilir. Yalniz gec de kalmamak gerek toprak isindigi anda fideler hazir olmali ki tum bahari degerlendirebilsinler kok salarken. Bu yuzden ic mekanda erkenci tohumlardan fide elde etmenin tam zamani.

Eskiden evimizin ikinci katini kis bahcesi olarak kullandigimiz icin fideligim orasiydi. Kocaaa kat, istedigim yerinde cimlendirme koklendirme celiklemee gonlumun cektigi deneyi yapiyordum. Simdi toplam 38 metrekare yasam alaninda nereye koysam nasil etsem en kullanisli hali olur diye dusunmedim desem yalan. Sonunda bir yer ayarladim onlara.

Kizimla basladik viyol hazirlamaya. Gecmis zamanlardan biliyorum ki en kolay transfer edebildigim, en kolay altini ustunu temizledigim en kolay gozlemledigim ve en az yer kaplayan viyoller pet bardaklar. O yuzden yer degistirmem gerekenleri pet bardaklarda cimlendiririm. Bu yil erkenci tohumlarin viyollerinin tamamini pet bardak yaptim. Cunku pirtlayan tohumlar gerekirse yetistirme isigi altina gidecek, digerleri gunesi takip edecek. Dar alanda bunu klasik viyollerle yapmak kolay olmazdi.
image

50 tane erkenci viyol hazirladik yavru cadiyla. Once direnaj kanallarini actik tek tek son kontrolleri yaptik. Sonra etiketlerini olusturduk. Marker kalemimiz gezmelere cikmis bulamadik. Anne cadi zihni sinir, hemen uydurukladi bir seyler. Ipek plaster suya karsi dayaniklidir ve yazisini da kolay kaybetmez. 50 tane etiket hazirladik. ( o kadar okulu bosuna mi okudun yazik o diplomaya sertifikalara saglikcisin sen ne isin olsun toprakla tarimls diye uzulenler icin bu proje, bi ise yariyor tabi saglik bilmek:) )

Etiketler bitince her bir viyole turlere gore uygun sayida tohumu yerlestirdik. Burada onemli olan sizin elinizdeki tohumun turu, kok istekleri, dal budak salma durumu vs. bunlari hesaba katarak tohumlari atabilirsiniz.

Ben bu noktada ozellikle kac tohum kullandim kaci cimlendi vs istatistigini tuttugum icin sayilara yerlesimlere dikkat ediyorum. Tohumlarimin cimlenme oranlari, cimlenenlerin kaci saglikliydi gibi bilgiler sonraki sezonlar icin gercekten yonlendirici oluyor.

image

Bir diger onemli nokta cimlenme zamanina kadar kullandiginiz topragi nemli tutmak. Fakat tohumu suda bogmamak, curutmemek de gerek. Drenaj iyi olmali ve toprak havadar olup nemi de tutmali. Viyoller hazir olunca topraga suyu bolca verip 15 dk yarim saat kadar suzulmesini bekleyip tohumu oyle koymak kullanilabilir bir yontem mesela.

Bazi yerlerde karanlikta diye gorebilirsiniz ama ben cogu tohumu bol isikta cimlendiriyorum. Hatta yetersizse yetistirme lambasi kuruyorum ic mekanda. Cunku topraktan cikan ilk filizin isigi gordugu ani, hislerini cok onemsiyorum. O yuzden uzerini ortecekseniz dahi seffaf ortuleri tercih etmenizi oneririm. Koyu poset vs kullanmak gozlem acisindan da engelleyici.

Bu ilk parti 50 viyole 2 cesit domates, bir cesit kabak, fransiz kadife cicegi, altin cilek ve murver tohumlari ekildi. Normalde portatif seralar yapardim erkenciler icin ama yerim dar olunca bir sera uydurukladim. Sonucunu henuz almadigimdan onu paylasmiyorum yanlis yonlendirmemek icin ama eger iyi sonuc alirsam sonraki yazida onu da aktaracagim.

Tohumlarimiz atalik tohumlar, daha once bahsetmistim bu yil tohum kutuphanemizde tam 63 cesit yerel tohum olmus. Yerli degil bu arada yerel tohumlar pek kiymetli, aradaki farki da uzun uzadiya konusmak gerek belki.

Bu arada eger tatli patates yetistirme fikriniz varsa onun icin de tam zamani. Eger firsat bulursam onun da yetistirme yontemini detayli aktarmaya niyetliyim. Hayat oyle tatli akip gidiyor ki, cok sukur, yasamaktan yazmaya firsat bulamiyoruz. Daha dun aksam konustuk Sonerle, gercekten oyle cok sey var ki kacirmak istemedigimiz oncelik siralamasi yapmak zorunda kaliyoruz ve internet takdir edersiniz ki hep sonlara kaliyor.

Ama elimizden geldigince en azindan onemli noktalari paylasmaya calisiyoruz ki evlerde yesiller artsin. Lutfen siz de yaptiklarinizi bizimle paylasin ki bize de sonraki yazi icin motivasyon olsun. Balkon bahcesi disinda bir de bahce macerasi var bu sezon, hortikultur deneme hikayelerimizi zevkle paylasacagiz.

Bereketli bahar ola her yuvaya.

One Reply to “Balkon Bahceciligi: Bahar Fideleri Hazirlama Zamani Geldi”

Yorumlar kapatıldı.