Pratik Ekşi Mayalı Ekmek Tarifi

Ekşi maya yazı dizimiz sizlerden harika dönüşler aldı. Bir çok mutfakta maya çocukları doğdu ve ben bundan büyük sevinç duydum.

Serinin son yazısında da belirtmiştim fırsat bulur bulmaz bir ekmek yazısı yazacağım diye, kısmet bugüneymiş.

Ev yapımı kolay ekşi maya detaylı anlatım serimizi şurada bulabilirsiniz

Mayamızı elde ettiğimiz an itibariyle yeni bir macera gerekiyor bize, elbette bu güzel maya çocuğunuz hızlıca ekmeğe dönüştürebilmek istiyoruz. Haliyle 🙂2.2

Maya çocuğu su testini (bu test maya yazılarında mevcut) geçip rüştünü kanıtlayınca artık ben ekmek yapabilirim demiş oluyor. O andan itibaren ilk ekmeğimiz için gerekenler ve izlememiz beklenen yollardan birisini anlatacağım size detayıyla ama önce diğer senaryoları biraz aktarmak istiyorum. Öncelikle her yazımda tekrarladığım mevzu; bu işin tek yolu yok. Ben de pek çok yolunu deniyor çeşitli mayalarla çeşitli ekmekler yapıyorum. Dolayısıyla bu doğrudur, tek yoldur asla demiyorum. Bu aktardığım hiç bir şekilde ekmek yapmamış ve fazla zaman ve malzeme harcamadan yapmak niyetinde olanlar için başlangıç aşaması. Mayanızı kullanmadan güçlendirmeye devam edeceğiniz ve 2 haftaya kadar düzenli besleyeceğiniz bir yol mevcut mesela. Ya da mayanızı hemen hamura çevirip sonra onu hamur olarak da saklamaya devam edebilirsiniz diyen kaynaklara rastlayacaksınız, aşağıda da anlatacağım eğer niyetiniz “ekşi maya” ekmeğiyse bu yolu ben ekmek mayası için önermiyorum. O artık ekşi hamur ekmeğine dönüşüyor çünkü, kuru maya oluyor, biraz başkalaşıyor, ama o yöntemle de harika hamurlar ekmekler yapılıyor, özellikle “kuru maya” elde etmiş olmak saklama kolaylığı adına şahane. Bir de yine bazı kaynaklarda mayaları dondurarak saklamak konusunda fikirler görebilirsiniz. Ben bunu ne kullanıyorum ne de öneriyorum. Bu konuda sıkça soru geldiği için tekrar belirtmek istedim. Bakteriler henüz tam anlamıyla çözemediğimiz canlılar. Evet donunca hayatta kalabiliyor ve çözdürünce bir süre sonra yine üremeye devam edebiliyorlar doğru. Fakat bunu nasıl yaptıklarını o an anlama, test etme şansınız yok. Bir nevi GDO oluşabilir bazı durumlarda. Kendi elimle bunu soframa koymak taraftarı değilim 🙂 Eğer uzun süreli saklama istiyorsanız bu sebeple yukarıda anlattığım kuru maya yöntemi kesinlikle daha makul bu sebeple.

Daha çook konuşabilirim bu konular üzerine ama uzatmadan bekleyen mayalar için ekmek tarifine geçmeliyim galiba 🙂

ekmek2

Ekşi Mayalı Ekmek İçin Gerekenler

  • 1 bardak su testini geçmiş ekşi maya (yeni yapıldığı zaman için bu ölçüler, daha sonra maya kuvvetlendikçe onu siz ayarlamalısınız.)
  • 2-2,5 bardak un (tam buğday kullanabilirsiniz, beyaz unla karıştırabilirsiniz ya da elde olan un beyaz unsa onu kullanırsınız fark etmez. Ben tam buğday tercih ediyorum)
  • Ortalama 1 bardak kadar su ama bu ununuzun cinsi ve su tutuşuna göre değişecektir.
  • Kullanıyorsanız biraz tuz (ben kullanmamayı tercih ediyorum)

Bu malzemeler sadece ekmek bazı. Alıştıkça bu ekmeği baharatlarla kuru yemişlerle çeşitli yağlı tohumlarla çeşitlendirdikçe daha da hoşunuza gidecek.

Ekşi Mayalı Ekmek Yapılışı:

  • Yeterli miktar ununuzu yoğurma kabınıza alın.
  • Unun ortasını açarak mayanızı ekleyin.
  • Hiç bir şey eklemeden mayayı unla karıştırın. Tamamen yedirmeye çalışın. Bu hem mayayı beslemeye başlayacak hem de su miktarını daha net ayarlamanıza yardımcı olacak püf noktalarından biri. Dolayısıyla tuz eklediğinizde de (eğer ekleyecekseniz) mayayla direkt teması olmayacağından ekmeğiniz tuzdan fazla olumsuz etkilenmeyecek.
  • Mayayı una yedirdiğinizde soğuk olmayan suyunuzu (burası önemli su soğuk olmamalı mayayı uyutur) çok az miktarlarda yavaş yavaş ekleyerek hamurunuzu yoğurmaya devam edin.
  • Hamura suyu birden vermemek de küçük ama işe yarayan bir püf noktası.
  • Ele yapışmayan vıcık vıcık olmayan toparlanabilen ama çok da katı olmayan bir hamur elde ettiğinizde su vermeyi bırakın. Yoğurmaya devam edin.
  • Hamur özleşince kabın üzerini nemli bir bezle kapatıp 10 dakika kadar dinlendirin.
  • Dinlenmiş hamurunuzu kontrol edin eğer hamur hazır değilse tekrar yoğurabilirsiniz ama genelde bu miktarda bir hamur hazır olmuş olacaktır.
  • Hamurunuzu toparlayıp yağlı kağıt serili pişireceğiniz tepsiye alın. Burada 4-6 saat kadar dinlenecek. Buraya alma amacımız zaten az miktarda olan hamuru tekrar tepsiye alırken söndürmemek.
  • Tepsiye alıp ılık bir yerde dinlendirin. Üzeri çok kurumasın diye yine örtebilir biraz un serpebilir vs önlem alabilirsiniz.
  • Ekmeğinizin hamuru kabarıp hacmi neredeyse 2 katına çıkmış olacak. (maya çok kuvvetlenmediyse ilk seferlerde o kadar kabarmayabilir endişelenmeyin fırında sıcakla birlikte daha da kabaracak)
  • Hamur kıvama geldiğinde fırınınızı 240derece ısıya ayarlayıp 10 dakika ısıtın. Ekmek sıcak fırına girmeyi seviyor.
  • Fırın ısındığında ekmeği fırına verip 3-5 dakika sonra 200 dereceye düşürün. Bu miktarda hamur 40-45 dakikada pişecektir. Ama bu süre fırınların durumuna göre değişiklik gösterebilir. Siz kontrolü elden bırakmayın alışanakadar.
  • Piştiğinde ekmeğinizin kabuğunda tok bir ses duyacaksınız. Kabuk oluşmuş olacak.

Vee artık ekşi mayalı ekmeğinizi afiyetle yiyebilirsiniz 🙂 Hemen kesmeyin hamurlaşmasın. Yine bir fırsatta mayanın saklanması, uyandırılması vs detaylı yazacağım takipte kalın (yandaki forma mail adresinizi bırakırsanız yazılar yazıldığı anda size posta gelecektir) . Ama o zamana dek, işe yarayacak kadar bilgi yazıların içerisinde var, dilerim fayda sağlar 😉

Lütfen sonuçları, ekmeklerinizin fotoğraflarını, yapım hikayelerinizi paylaşın benimle. Ne yalan söyleyeyim duymak hoşuma gidiyor, mutlu oluyorum ufacık vesile de olsam. Hem de sonraki yazının sebebi oluyor o güzel paylaşımlar ❤

Şifayla kalın.

