Steve Jobs çocuklarının iPad kullanmasına neden izin vermiyordu?

Bu sabah güzel bir çeviriye rastladım. Konu çocuklar ve teknoloji…

Bizim evimizde televizyon yok. Ben yaklaşık iki yıldır telefon kullanmıyorum. Soner de telefon kullanımını oldukça azalttı. Şuan minik cadı ve dapi uyurken yazabiliyorum bu yazıyı, çünkü onlar uyanıkken bilgisayarla temas etmeyi ben de sevmiyorum onlar da. Üstelik henüz 6 aylık bile olsa bunu gayet net ifade edebiliyor minik boklu, dapi zaten az modem parçalamadı, ne telefonlar yedi 🙂 İstemiyorlar onlar bana bakarken başka bir yere bakmamı, haklı olarak… Onlardan zaman çalmayı ben de istemem.

Bebeğimiz 6 aylık olmasına rağmen o konuşurken ekrana bakmamızı değil onu dinlememizi istiyor. Çocuklar teknolojiyle yakınlaşana kadar onlarla sizin gözgöze gelmenizi istiyor. Ve muhtemelen teknolojiyle tanıştıklarında henüz zaman yönetimini ve kullanım amaçlarını tam öğrenememişlerse bu artık ekranlarla gözgöze gelmek ve bunu iletişim yerine koymak anlamına geliyor diye düşünüyorum ben. Bununla ilgili bilimsel verim olmasa da gözlemim bu. Bunu başarıp çocuğu daha 5 yaşındayken teknolojiyle olması gereken şey için ve olması gerektiği kadar haşır neşir olmaya örnek olabilmiş anne babalar var tanıdığım ama çoğunun bunu başaramayıp çocuklarını önce teknolojiye teslim edip sonra kurtarmak için çırpındığını görüyorum.

Bu noktaya gelmemek için Steve Jobs bile temkinliymiş mesela… Ben neden olmayayım? Göz göze olmak benim de arzumsa neden çocuğumdan bunu çalayım? Biz çocuğumuza teknolojiyi yasaklama veya kısıtlama gibi şeyleri de doğru bulmuyoruz. Ambargo koyularak da çözülecek şey değil bu. Doğru ilişkiyi önce biz kurmaya çalışıyoruz teknolojiyle. Önce biz ona teslim olmuyoruz. Çocuğumuz da elbet halihazırda görerek tanıştığı teknolojiye bir gün dokunmak isteyecek, işte o an ona teslim olmaması için işe kendimizden başladık biz. Teknoloji ve çocuk konusunda soru işaretleriniz varsa bakınız Apple’ın kurucusu o ipad-iphone vs nin babası  Steve Jobs un tavrı neymiş ve bu tavır neden?

***

Nick Bilton‘un New York Times’ta yayınladığı yazıda Steve Jobs‘a “Herhalde çocuklarınız iPad’e bayılıyordur?” diye soruyor. Jobs da şöyle cevaplıyor: “Çocuklarım iPad kullanmıyor. Onlara evde ne kadar teknolojiyi kullanacakları konusunda sınır koyuyoruz.”

Özellikle Silikon Vadisi’nde mühendisler ve teknoloji yöneticileri, çocuklarını teknolojinin zararlarından korumaya fazlasıyla dikkat ediyorlar. Hatta çocuklarını, Los Altos’taki Waldorf Okulları gibi teknolojinin olmadığı yerlere gönderiyorlar.

children-ipod-technology-iphone-internet-2926901

3D Robotik’in CEO’su ve beş çocuk babası Chris Anderson‘un Times’ta vurgulanan bir alıntısı var. Teknoloji sektöründe çalışanların çocuklarını teknolojinin zararlarından neden korumaya çalıştığını anlatıyor: “Çocuklarım, arkadaşlarının hiçbirinde böyle kuralların olmadığını söyleyerek beni ve eşimi teknoloji konusunda fazla endişeli ve kuralcı olmakla suçluyorlar. İlk elden teknolojinin zararlarını gördüğümüz için kurallar koyuyoruz. Kendimdeki etkilerini gördüm ve çocuklarımda bu zararları görmek istemiyorum.”

Çocuklar erken yaşlarda teknolojiye kancayı taktıkları zaman hayal, yaratıcılık ve merak yoksunluğu ile yetişiyorlar. Bu da iPhone’lara ve diğer teknolojilere olan şimdiki bağımlılığımızın göstergesi. Son kuşak içindeki bizler dışarıda oynuyorduk çünkü bizim çocukluğumuzda akıllı telefonlar ve dizüstü bilgisayarlar yok sayılırdı. Google’da aramanın aksine bilgiye kütüphanelerdeki ansiklopedilerden, kitaplardan arayarak erişiyorduk. İnsanlarla el hareketleri ve göz temasları ile sosyalleşiyorduk.

çocuklar,sokak,oyun

Farklı şekillerde öğrenme yolları, çok yönlü bireysel gelişmemize yardımcı oldu. Bu yüzden, tüm gün “Candy Crush” oynayan ve Snapchat’te takılan çocuklarımızın yeteneği ve hayal gücü köreldiği için; eğer ellerinden akıllı telefonları almazsak bu sefer sağlıklarının da bozulacağını bildiğimiz için daha fazla endişe etmeliyiz. Sanırım, Steve Jobs da çocuklarını göz önüne alarak aldığı kararda bu yüzden haklıydı.

O zaman bir sonraki zamana çocuklarınızın ne sıklıkta teknolojiyi kullanacağını sınırlayabilirsiniz. Bilgisayar başında geçirecekleri vakitleri onlarla birlikte doğaya gidip, oyun oynayarak ve konuşarak geçirebilirsiniz. Büyük ihtimalle bundan hoşlanmayacaklar ama daha sonra size teşekkür edecekler!

Kaynak: Off Grid Quest ve çeviri için Gaia’ya teşekkürler.

