Pratik Besleyici Kahvaltılık Sos Tarifi

surdurulebilirsos

Kışlık hazırlıkları tam hız devam ediyor. Özellikle doğal tarla domatesi sezonunun sonu yaklaştıkça mümkün olduğunca çok domatesli kışlık hazırlamak istiyor insan. Buna biberlerin de saklanması arzusu eklenince hele bir de güzel acı biberler bulmuşsanız elbette kahvaltılık sos yapmadan olmaz. Bu yazacağım yöntem çok basit ve ben diğer yöntemlere göre daha fazla vitamin mineral ve besleyici öğreyi saklayabildiğimize inanıyorum. İç güdüsel tabi, gerekçelerim olsa da bilimsel verim yok.

Domates pişirilerek saklanmasını daha uygun gördüğüm bir gıda dondurucuya atmayı ben önermiyorum. Çünkü domatesin pişmişi likopen açısından çok daha zengin. Likopen gerçekten önemli bir besin ögesi, kesinlikle tanımıyorsanız tanışmanızı biraz araştırmayla ne kadar büyülü olduğunu keşfetmenizi öneririm. Öyle ki çok önemli bir antioksidan olduğu artık biliniyor, dolayısıyla likopen vücudu hücre ve doku bozulmalarından koruyor.

Elbette çiğ tüketmekte faydalı ama pişirilince faydası azalır kaygısını domates için aklınızdan çıkarabilirsiniz gibi bir müjdem var size 🙂

Bu sos domatesi pişirirken diğer malzemeleri çiğ kullandığım için hoşuma gidiyor benim. Maydanoz, biber gibi yeşilleri ve sarımsak gibi bir doğal şifayı tam kapasite kullanmak mümkün oluyor. Sarımsağıysa özellikle ezerek veya kıyarak beklettiğinizde pek çok faydalı madde ortaya çıkıyor. Antibiyotik özellikli bu maddelerin en baskını %80 oranındaki allicin. Allicin’in yüksek ısıya maruz kaldığında bozulduğuna dair bulgular var bu sebeple çiğ tüketmek tavsiye ediliyor.

Çiğ olarak eklediğiniz malzemeler çok diri kalırmış gibi bir endişe oluşabilir, tamamen ölmüyorlar ama oldukça güzel bir kıvama geliyorlar domatesin içinde bekleyince. Elbet tamamiyle birbirinin içinde erimiş soslara alışıksanız garipseyebilirsiniz ama yeni tatlara açıksanız sevebilirsiniz. Denemek için az da yapabilirsiniz, aşağıda verdiğim miktarla 2 küçük kavanoz çıkıyor.

Bu kadar ön bilgiden sonra gelelim işlem sırasına:

Malzemelerde kısıtlama yok hepsi arzunuza kalmış ben sadece ben ne kullandım onları yazacağım ama damak tadınıza göre ayarlayın lütfen, uyduruk candır 😉 Tarifi kilo-gram usulü veremiyorum çünkü elimde olanlarla yaptım. Ara ara tadarak ilerlemenizde fayda var.

6-8 adet orta boy tarla domatesi

10-15 kadar biber (acı veya tatlı olması size kalmış karıştırabilirsiniz de)

Yarım bağ maydanoz

4 diş sarımsak

Yarım çay kaşığı rendelenmiş muskat

Varsa taze, yoksa kuru kekik-fesleğen

Dilediğiniz baharatlar

2 Kaşık sirke

2 kaşık zeytinyağı

Tuz

soskolajsurdurulebilirevlilik

Domateslerinizi soyabildiğiniz kadar soyun kalın kabukluysa. Varsa rondonuzda kıyın değilse rendeleyebilirsiniz. Kıyılmış domatesi tencereye alın. Orta ateşte sirke tuz ve baharatları ekleyerek pişirin. Bazı tariflerde zeytinyağıyla pişirildiğine şahir olabilirsiniz. Ben önermiyorum çünkü zeytinyağını yüksek ısıya maruz bıraktığımızda o artık zeytinyağı olmuyor. Ben sulu olmasını sevdiğimiz için çok kaynatmadım, azıcık koyulaşınca işlem tamam benim için. Altını kapatıp dinlenmeye alın.

Bu arada maydanozları ve sarımsakları kıyın. Nasıl seviyorsanız ince veya iri. Farketmez.

Biberlerinizi de yine rondoda kıyıp küçültebilir veya dilediğiniz boyda doğrayabilirsiniz. Ben rondoda kıydım.

Domatesler ılıyınca biberleri maydanoz ve sarımsağı ekleyip karıştırın, bu aşamada kalan malzemeleri ekleyin ve kavanozlayın.

Ağzını sıkıca kapatıp soğuk ve güneş almayan bir yerde saklayın eğer sıcaklık fazlaysa ekşiyebilir buzdolabınızda saklayın. Konserve haline getirmediğimiz için endişe edebilirsiniz. Tek sıkıntı ekşimesi olabilir ben henüz hiç bozulmasına küflenme kötü kokan bakteri üremesine rastlamadım. Bunu da içerisindeki sarımsak ve sirkeye borçlu olduğumu, bir diğer katkının da küçük kavanozlarda saklamak açınca çabuk tüketmek olduğunu düşünüyorum.

Çocuklar için likopen önemli hazır soslar ve salçalar yerine kendi yaptığınız domates mamullerini tüketmelerine lütfen dikkat edin. Afiyet olsun.

