Aa! Ekşi yoğurttan peynir yaptım, ekmek mayaladım :)

Ekşiyen yoğurdunu ne yaparsın komşum? Valla ben ekmek mayaladım 🙂 Aynı yoğurdun kalanını da yine atmaya kıyamadım peynir yaptım! Yalancı peynir diyorum ben ona ve bir kaç farklı çeşite bile çıkartmayı düşünüyorum otlu peynir falan 🙂 Uydurukta aştım kendimi!

Yoğurt bizim evde kıymetlimiiss 🙂 Hele ısırgan otuyla doğal mayamızı yapmaya başladığımızdan beri (tarif burada) gerçekten özellikle evin erkeği fena halde yoğurt aşığı oldu. Öyle ki kendisi mayalamak istedi, mayalamaya başladı durduramadı kendini resmen ustalaştı ve şimdi yoğurtları benimkinden güzel oluyor 🙂


Size yazamadık henüz ama araya bir doğum sıkıştırdık da biz 🙂 O esnada kocamın son yaptığı yoğurt çok tüketilemedi ve kaldı ekşimeye başladı. Bir iki bardak ayran yaptık atmayalım diye ama yok bitiremedik, bereketli çıktı dedik. Biraz daha durdu artık ayran dahi olamaz hale geldi ve biz hala kıyamaz haldeydik ona 🙂 En sonunda o yoğurttan hamur mayalayıp çörek yapayım bari dedim…

Ama o nasıl bir ekşilik yok böyle bir şey 🙂 Bakteriler kendini tutamamış çalışmış da çalışmış…

Aşağıda öyle klasik tarifler gibi listeli ruhsuz bir tarif beklemeyin yaşadığımı yazacağım ve sizden de kendi maceranızı yaşamanızı isteyeceğim 😉

Gelelim mayanın yapımına

 Maya için koyu kısmından yarım bardaktan biraz fazla aldım sonra onu kendi suyuyla sulandırarak bir bardağa tamamladım. Oluşan bu ayranla yoğurt arası bardağa iki buçuk kaşık un ekleyip bir güzel karıştırdım ve ağzını temiz bir bezle kapatıp dinlenmeye bıraktım. O dinlenirken kalan yoğurtla bakakaldık birbirimize. Ah dedim gözümün içine öyle bakarsan dökemem ki ben seni. Kapattım kapağını dolaba tekrar kaldırdım. Bir kaç fidemiz vardı viyolden saksılara aldım onları ama aklım hala yoğurtta.

Tekrar mutfağa döndüm mayaya baktım yavaş yavaş canlanmaya başlamış, bir oh dedim 🙂

Peynire geliyor sıra yavaş yavaş 🙂

Açtım dolabı baktım bozulmaya yakın kullanılmamış sütüm var gelin dedim yoğurtla süte ben sizi bir kestireyim 🙂 yaklaşık 300 gr kadar yoğurt 2 kilo kadar süt onları biir güzel karıştırdım içine garanti olsun, temiz olsun diye yarım çay bardağından az elma sirkesi bir fiske de tuz attım 🙂 (utanmamış uydurmuş da uydurmuşum 😛 biraz da limon mu sıksam falan diye düşünüyordum en son 🙂 ) Sonra bu arkadaşları ocağa aldım, dedim tanışın kaynaşın.. Ocak iki taşım kaynadı altını kapattım. Bıraktım ki çökelsin.

Ben birazcık süt kesiği olsun da kahvaltıda yeriz diye beklerken baktım hasılat baya iyi 🙂 İşte o an yandı ampul kafamda dedim ben seni o zaman peynir yapayım…Hemen yıkanmış bekleyen tülbentimi sirkeli suda bir taşım daha kaynattım soğuyup çökmüş kesiği tülbente süzdüm bir güzel sıktım üzerine küçük bir bidon koyup bıraktım. Olur mu olmaz mı emin olamadığımdan heyecanla etrafında döndüm durdum 🙂

Maya hazır 🙂

O arada tabi zaman ilerledi maya kendine geldi. Anadoluda kükreme derler, 6 saat sonra mayam kükremiş üzeri göz göz olmuş mutfakta bir bayram havası 🙂 Dedim sen çook güzel bir maya olmuşsun ben seni ekmek yapayım, çörekten vaz geçtim 🙂 Mayamı yoğurma kabına aldım normalde ekmeğime bir kaç kaşık süt koyarım yaparken maya yoğurttan olunca onu atladım. 1 kaşık pekmez 250 ml su (peynir altı suyumu değerlendirdim ben 😉 ) 1yemek kaşığı zeytinyağı iki tutam tuz ve aldığı kadar unla kardım sonra dedim ki ekmek makinasına ben malzemeleri karıştırdım sen de hamuru hazır ediver de az dinleneyim 🙂 Teknolojiyle aram hiç hoş değil ama böyle zamanlarda yanağından öpüveresim gelmiyor değil 🙂

Normal şartlarda gel git bak ısı kontrolü yap tekrar yoğur falan biraz daha zahmetli ekmek hamuru ama kocam sağolsun uğraşmayayım bileklerim sakat diye makina hediye etti bana ❤ (karpal tünel sendromum var da) hamur yoğurma işini o yapıyor. 2,5 saatte hem yoğurup hem dinlendirip hazır etti hamurumu. Eğer makinanız yoksa sizin hamurunuz tahminimce 8 saat kadar zamanda kabarıp kıvama gelecektir. Veya 3-4 saat kadar fırınınızın yoğurt ayarında da mayalayabilirsiniz. Biraz yumuşak kıvamlı oluyor hamur endişe etmeyin öyle olursa 🙂 Toparlaması biraz zor eni az ekmek sevmiyorsanız kalıpla pişirin ama ben eni az ekmek severim o yüzden elle şekil verip yayarak fırınladım 😉 Miss gibi çıtır çıtır bi ekmek oldu ❤ (180-200 derece arasında bir yerde 1 saatte pişti benimki.. Fırınını en iyi sen tanırsın, ona göre bir ısıda kabuktan tok ses gelene kadar pişirsen yeter 😉 )

Maya hazır olduktan sonra ekmeğin tarifini dilediğiniz gibi değiştirebilirsiniz diye düşünüyorum 🙂 ben mesela bir sonrakini kekikli zeytinli çavdar ekmeği yapmak istiyorum.

Bu arada ekmek fırındayken peyniri de açtık kocamla ve şaşırdık 🙂 Vallaa ekşi yoğurttan peynir yapmışım 🙂 Bir güzel kaynadı içinde sirke var daha da mikrop ilişmez ohh miss sağlıklı brusella korkusu falan da yok.. Tuzsuz hem.. Ekonomik de 🙂 Üstelik atılacak yoğurdu değerlendirdik israfı da önledik! Daha ne olsun… Tadı biraz sıkıştırılmış lor gibi, baya baya kesilebilen bir kalıp peynirimiz oldu. Onu da çeşitleyip sonucu paylaşacağım sizinle.

Bereket ve afiyet ola dostlara ❤

Reklamlar