“Aman bebeği yan yatırdın dimi?” HAYIR! YATIRMADIM!

Biz millet olarak her bilgiyi bir başkasına sanki kulaktan kulağa oynar gibi iletiyoruz sevgili dünyalı dostum.

Bugün belki senin de kulağına yanlış gelmiş olan bu HAYAT KURTARAN noktayı vurgulayacağım etrafındaki tüm bebeklerin hatrına.

Bebeğimiz olduğunu öğrenen herkes elinde avucunda heybesinde ne kadar tavsiye varsa onu sayıp döküyor sağolsun, iyi niyetle! Ama ben doğrusunu biliyor olmasam eğer benim çocuğumun ölümüne neden olabilecek tavsiyeleri kanımı donduruyor.

“Biliyorsundur sen ama, bebeği yan yatırdın dimi?”

En çok bunu duyduğumda şok oluyorum ve bugüne dek gerçekten doğrusunu ifade edene hiç rastlamadım yakalasam öpeceğim!

Bebek yan yatırılmaz arkadaşım! Bebek sırt üstü yatırılır! Başı yan olmalıdır. Ki zaten bebeklerin başlarının arkası kafalarını düz tutmalarını engelleyecek bir şekle sahiptir. Yastıksız yeterli sertlikte ve düz zeminde bebek başı zaten uyur uyumaz yana düşer bu da onun kusması halinde hemen ağızdan tahliyesini sağlar dolayısıyla da ciğerlere kaçma denilen o aspirasyon riski en aza inmiş olur. Yatağının baş kısmını da ayaklardan bir miktar yükseltip (30-45derece kadar) reflüsünü de en aza indirirseniz zaten uyurken kusması da olmayacaktır. (bebekler emdiklerinin fazlasını emzirmenin hemen sonrası çıkartırlar bu normaldir kusma sayılmaz. simdirilmemiş süt şeklinde bir içerik olacaktır zaten bu ve endişe gerektirmez kim ne derse desin “üşütmüşsün, sütün acıymış, vay efendim sütün yaramıyormuş, çocuğun midesi hastalanmış, yediklerin bebeğe dokunmuş” vs bunlara kulak asmayın illa ki aklınıza takılırsa fısıltı gazetesini kenara bırakıp bir uzmana danışın)

Her hangi bir sağlık sorunu sebebiyle özel bir pozisyon verilmesi gerekmeyen bebekler için en uygunu sırt üstü yatmaktır! Yüzbinlerce kez yazabilirim bunu ardarda! Çünkü biliyorum ki bu hayat kurtarıcı bir bilgi. Ani bebek ölüm sendromu dediğimiz bir şey var çünkü çevremizde dolaşıp konacak omuz arayan ki evlerden ırak ola!

Her şeyin en doğal duruşu en rahat ettiğidir ve bebeklerin uyku pozisyonu da buna dahildir! İzin verin organik duruşlarında uyusunlar!

Peki bu bebekler hiç mi yan yatmayacak?

Kendisi dönüp pozisyon seçmeye başlayana kadar evet yan yatmayacak. İzin ver çocuğa sevgili dünyalı, bırak doğası ne gerektiriyorsa o olsun. Derin uykuya geçen bebeğin tüm kasları gevşediğinde yan yatırdığın bebek yüzüstü düşüp kendini boğabilir bunu biliyor muydun? Akciğerlerine kaçırmasını istemediğin o mide içeriği (kusmuk) yüzüstü çook daha tehlikeli olacak bunu da bilmelisin.

Yüz üstü yatırmayalım mı?

Yüz üstü yatırırken kontrollü olmakta fayda var ve bunu bebek uyanıkken yapmak gerek. Banyo sonrası masajlarımızda mesela sırt masajı esnasında yüzüstü yatacak çok da keyif alacaktır üstelik 🙂 Veya zaman zaman yatağında yüzüstü olmak ona keyif verecektir özellikle gaz çıkartmakta zorlandığı dönemlerde bazı bebekler bu pozisyonda daha rahat olabilir ama yine uyanık olmalı ve bir gözümüz sürekli üzerinde olmalı. Yatağında yüzünü gömebileceği yumuşak battaniye yastık oyuncak örtü vs bulunmamalı üstelik.

Bunlara dikkat etmelisin sevgili dünyalı dostum. Sadece kendi bebeğin değil etrafındaki bütün bebekler için bunu gözlemlemeli ve ebeveyni uyarmalısın. Sana uzaylı gibi bakabilirler çünkü bu ülkede malesef “aman yan yatsın haa” diyen doktorlar varmış ben duydukça şok geçiriyorum. Üstüne bir de “master degree anneler” dediğim güruh var ki insanı candan bezdirir “ben yan yatırıp üç beş on çocuk büyüttüm bak bişi olmadı” böyle diyenlere Cem Yılmaz belirip “olmuş mu? olmamış!” desin istiyorum! Bir yenidoğan yoğun bakım hemşiresi, bir kadın ve bir anne olarak söylüyorum bu ülkede “epimiz allaa emanet yaşıyoz bea” kesin bilgidir, yayalım! 

Kimsenin ne dediği ve diyeceği önemsiz, iç güdülerini dinle! Sezgilerine güven ve bebeğin kendi kendine dönmeye başlamadan önce doğal yapısını düşün. Bıraktığında bebeği nasıl kalacağını, doğada var oluşu itibariyle olması gereken pozisyonu düşün. KAlbine güveniyorum, yol ver aksın ve doğruyu kendi bulsun. İzin ver dünyalı kardeşim bebekler kendileri dönüp pozisyon almaya başlayana kadar sırt üstü ve başları yan huzurla uyusun! Öyle olması gerekmese öyle var olmazlardı, doğanın bir bildiği olmalı

Uyanıkken zaman zaman başka pozisyonlar makul olsa da UYURKEN HER ZAMAN SIRT ÜSTÜ OLMALI bebek kendisi dönmeye başlayana kadar. Dönmeye başladıktan sonrası için de mümkün mertebe sırt üstü devam etmeli sürecimiz.

Uykuyla ilgili başka başka önemli konular da var da başka yazının konusu olsunlar.

Sevginin sıcağı ve ışığın gücüyle seni selamlar kucaklar güzel kalbinden öperim

1BaşkaAnne ❤

Yasemin

